Gelijkekansentoets - Betrouwbaar

TO DO'S

  1. Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
  2. Wees je ervan bewust dat een prettige omgang de basis is van vertrouwen en zorg dat er voldoende tijd en ruimte is om je (mentaal) klaar te maken voor aanbod. Een luisterend oor en een goede babbel doen wonderen, zorg dat dit mogelijk is.
  3. Zorg dat juiste, relevante en volledige informatie en/of advies beschikbaar is. Geef wijzigingen tijdig en helder geformuleerd door via verschillende kanalen. Vermijd doorverwijzingen.
  4. Voorzie een warme welkom. Niets is zo uitnodigend als de geur van koffie en gebak. Neem de tijd om mensen te leren kennen.
  5. Hou ogen en oren open voor mogelijke discriminatie en racisme. Treed hier kordaat tegen op.
  6. Weerspiegel de samenleving in je (visuele) communicatie, zo kan iedereen zich herkennen.
  7. Hou bij de uitwerking rekening met de attitudes en karakteristieken van de doelgroep. Heb daarbij ook oog voor gendergevoeligheid en/of -neutraliteit, stereotypen, het man/vrouw evenwicht, gevoeligheden over cultuur, religie, etnische afkomst ...
  8. Werk aan een goede band met sleutelfiguren van de doelgroep.
  9. Ga discreet om met persoonlijke informatie (GDPR-proof uiteraard) en communiceer transparant met het netwerk rond de gebruiker.
  10. Een absolute voorwaarde is dat de aanbieder integer is en duidelijk en nauwgezet handelt. Het is belangrijk om vertrouwdheid uit te stralen en een betrouwbaar imago te hebben.
  11. Reflecteer over hoe en wanneer er wat gecommuniceerd wordt, ga na of er extra communicatie nodig is
  12. Luister naar de doelgroep. Voorzie structureel momenten van input, registreer reacties en ga ermee aan de slag, bespreek ze intern en met de doelgroep, koppel terug naar de doelgroep wat er met hun feedback gedaan wordt, welke aanpassingen er zullen worden doorgevoerd.
  13. Bied zoveel mogelijk structuur aan, dit zorgt voor voorspelbaarheid, rust en veiligheid. Waar de doelgroep stress of moeilijke momenten ervaart, moet er voldoende tijd en ruimte gelaten worden.
  14. Bedenk dat wat er gecommuniceerd wordt soms bij de ander anders geïnterpreteerd kan worden, toets daarom of de wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn voor iedereen. Leg uit waarom bepaalde zaken nodig zijn/beslist werden of waarom er bepaalde regels zijn.
  15. Hou er rekening mee dat ook jij dingen anders kan interpreteren dan de bedoeling was. Ga bewust met een open blik een open gesprek aan wanneer verwachtingen van jou naar de doelgroep niet of anders werden ingevuld.
Afbeelding