Online infomoment over meldpunt preventie uithuiszetting was succes

Als huurder, verhuurder of professional kan je weleens met de volgende zaken worden geconfronteerd:

‘Mijn huurder kan de huur niet meer betalen. Wat kan ik doen?’

‘Hoe kan ik als huurder een uithuiszetting voorkomen?’

‘Wat kan ik doen bij slecht onderhoud van mijn (ver)huurwoning?    

‘Mijn cliënt heeft huurachterstand. Wat kan ik als zijn begeleider doen?’  

 

W13 organiseerde daarom op 15 februari een online infomoment over het meldpunt preventie uithuiszetting. 

 

W13 startte in 2020 met een meldpunt ter preventie van uithuiszetting. Dit is een regionale samenwerking met vertegenwoordigers van de OCMW’s, woonambtenaren en het CAW Zuid-West-Vlaanderen.

Er is zowel een regionaal digitaal meldpunt als een aantal lokale fysieke meldpunten. Bedoeling is om uithuiszettingen, en de bijkomende kosten voor zowel huurder als verhuurder, zoveel mogelijk te voorkomen.

 

Op het online infomoment kwamen volgende zaken aan bod:

    • Het Fonds ter Bestrijding van uithuiszetting (Medewerker Agentschap Wonen-Vlaanderen)
    • De mogelijkheid tot een bemiddelingsprocedure bij de vrederechter (Juriste bij OCMW Waregem)
    • Duo-samenwerking tussen OCMW en CAW (Hulpverlener preventieve woonbegeleiding bij CAW Zuid-West-Vlaanderen)
    • De provinciale huurgarantieverzekering (Deskundige Wonen, Provincie West-Vlaanderen)
    • De Kortrijkse huurgarantie